zondag 27 november 2011

Reinaert de vos


In het verhaal over Reinaert de vos komen verschillende standen onder vuur te liggen.
Machthebbers worden bekritiseerd.
De geestelijke, koning/ koningin en de vazallen worden ten schande gemaakt.

In Reinaert wordt een geestelijke beschreven die zich zelf niet aan de regels van de kerk houdt. De pastoor heeft een vrouw, waarmee hij de liefde bedrijft en hij heeft kinderen. Dit was verboden volgens de kerk. De pastoor wordt ten schande gezet door een val van Reinaert, hierdoor verliest de pastoor zijn geslachtsdeel. We vinden dat het erg grappig en leuk geschreven is, vandaar dat we ook een citaat geven van dit stukje: “Toen Tibeert inzag dat hij zeker sterven zou, werd hij een beetje dapperder, zodat het voor de pastoor op een ramp uitliep: zowel met z’n klauwen als met z’n tanden eigende Tibeert zich iets toe, zoals duidelijk bleek. Hij sprong de pastoor tussen z’n benen naar de beurs zonder naad waarmee men tegen de klok slaat. Het ding viel naar beneden op de grond.”

Ook worden er vraagtekens gezet bij wat er precies gebeurd tijdens kerkelijke lessen. Zo hebben ‘credo leren’ en ‘kapelaan maken’ dubbele betekenissen. Officieel betekent het ‘de geloofsbelijdenis te leren’ en ‘hulppastoor maken’. Echter zou het ook iets heel anders kunnen betekenen, namelijk ‘masturberen’ en ‘homoseksuele relatie’. Dit geeft aan dat er dus voorvallen waren in de kerk waardoor deze dubbele betekenis is ontstaan. Deze twee gebeurtenissen in het verhaal uiten duidelijk kritiek op de geestelijke.

De macht van de koning en de houding van de koningin worden ook bekritiseerd. De koning maakt wetten en spreekt recht. Iedereen heeft recht op een eerlijk proces, maar als de koning dat slecht uitkomt wordt de verdachte vogelvrij verklaard. Hierdoor worden vraagtekens gezet bij zowel de koning als het rechtssysteem. De koning laat zich ook leiden door zijn eigen belangen en gevoelens. Als Reinaert als laatste redmiddel een verzonnen, sentimenteel verhaal over zijn leven vertelt, valt de koningin hiervoor. Hierbij vertelt hij ook over een verborgen schat en een complot achter de rug van de koning om. De koning gelooft hem, hierdoor blijft Reinaert leven. Dit laat zien dat het rechtssysteem dus niet deugde en dat de koning en koningin hun macht misbruiken.

De vazallen worden uitgekozen door de koning. Één voor één worden de vazallen erop uitgestuurd om Reinaert te vertellen dat hij voor het gerecht moet komen. Reinaert maakt ze allemaal ten schande. Verminkt komen ze terug bij de koning. De beste ridders zijn dus helemaal niet zo goed als ze lijken. Ze zijn gevoelig voor verleidingen en het zijn ook niet de slimste, hierdoor trappen ze snel in de vallen van Reinaert.
Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat de vazallen uit die tijd niet zo dapper en slim waren als ze zich voordeden. Ze worden afgeschilderd als onbetrouwbaar.

Wij hebben gekozen voor de kritiek op de commentaren van Geert Wilders over de Islam. Veel moslims vinden dat zij gediscrimineerd worden door Geert Wilders. Geert Wilders heeft gezegd dat de Koran geweld oproept en dat bijna alle moslims gewelddadig zijn.
Dit roept bij veel mensen frustraties op over hem. Ook wij vinden dat zijn kritiek ongepast en onrespectvol is. Zijn partij staat voor “de partij voor de vrijheid”, maar Geert Wilders geeft moslims totaal geen vrijheid. Hij zou het liefst willen dat alle moslims het land uit gestuurd zouden worden.


Wij hebben gekozen om de kritiek op Geert Wilders te uiten d.m.v. een toneelstuk.   
In ons toneelstuk is Geert een miereneter, de moslims zijn de mieren.
De mieren leven eerst vredig samen in een kolonie, door de komst van een andere kolonie moeten ze vertrekken. Ze emigreren naar Nederland, niet wetende dat hier de grote, boze miereneter aan de macht was. In het begin gaat het goed, maar ze komen met vele. De grote boze miereneter wil ze stuk voor stuk wegwerken. Hij bedenkt regeltjes waardoor het bestaan van de mieren heel moeilijk wordt. De mieren worden door de miereneter anders behandeld dan de andere dieren. De mieren mogen bijvoorbeeld niet hun geloof uiten. Ook krijgen ze niet alle banen die de andere dieren wel krijgen. Veel dieren zijn het hier niet mee eens en vinden het oneerlijk tegenover de mieren. Er ontstaat een opstand tegen de miereneter. De miereneter moet voor het gerecht komen. Na een lang proces wordt de miereneter alsnog onschuldig verklaard. De dieren zijn het hier niet mee eens en blijven strijden tegen de miereneter.

Lotte & Nienke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten